onsdag 1 juni 2011

Röstanvändning

Vår sista dag i skolan, på kursen, hade vi med Cecilia och där pratade vi mycket om genus och annat intressant. Något som alltid väcker mycket tankar och känslor. själv tycker jag att det är otroligt intressant med genus, men ganska beklämmande emellanåt. Tyvärr.

Cecilia tog även upp hur man använder sig av röster när man sjunger med barnen i verksamheten och att man ofta lägger tonarten för låg för barnen. Det är faktiskt inte något jag har reflekterat över tidigare då jag bara sjunger på då det är sång. Det skulle vara intressant att se hur man tänker kring det ute i verksamheten, ett tips Cecilia hade hur man kan motverka att lägga tonarten fel är att låta barnen starta upp låtarna och att man sedan hakar på deras tonart. Detta är något jag har sett att de ofta gör ute på min VFU-plats, men jag har uppfattat att det är för att de inte kan låtarna. Kanske finns det en tanke bakom det? För min del, som inte är så bra på det här med tonarter känns det som det enklaste tipset. Spelar man instrument till kan det ju vara enklare då man får hålla sig till lite högre tonarter och ackord.

Vi fick också prova på att göra olika uppvärmningsövningar och att det är väldigt viktigt att värma upp rösten innan man sjunger. Däremot pratade vi inte om det är något man borde göra med barnen, men det är kanske något man kan göra fast på ett annat sätt än det vi gjorde. Innan vår musikteater hade vi i kören lite uppvärmningsövningar där vi gjorde olika läten, bland annat olika ljudläten. Det kan jag tänka mig att barnen skulle tycka var roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar