onsdag 1 juni 2011

VFU Bingodans

Idag provade jag att göra bingodansen som vi hade på vår didaktiska. Jag ändrade något eftersom jag visste att det skulle vara mycket färre barn med i förskolan än vad vi var då vi gjorde det. Så jag valde ut nio bokstäver med djur vars namn inte innehöll så många bokstäver. 


Jag valde tillsammans med barnen ut en skiva som vi skulle lyssna på och det blev en skiva med låtar från melodifestivalen.



 En sak som jag inte förutsett var att de inte ville sluta ens när alla hade fått tre i rad utan det var viktigare att alla skulle dansat med alla, något som jag blev lite överaskad eftersom de bara ville dansa med sin bästa vän två och två hela leken igenom när vi började. Men då jag förklarade att målet var att få bokstäver och att det därför var bra att dansa med olika personer gjorde de det. Och efter några omgångar så kom de verkligen igång och dansade.

Jag tycker man märker hur mycket barn uppskattar att röra på sig då man gör en sådan aktivitet som denna. De gav verkligen allt och blev super pigga (dessutom var jag tvungen att känna hur svettigt hår de fick, haha). 
Cox (2009) skriver att ämnet ska få eleven att utveckla och fördjupa sin rörelseförmåga och lust att röra sig, samt medverka till att eleven stimuleras att ge uttryck för fantasi, känslor och gemenskap. Det anser jag verkligen att man uppnådde med denna leken. Det är bra på så sätt att vissa delar är bestämda, men hur man dansar är fritt, det finns inga rätt och fel. Jag fick uppmuntra mycket i början och vara med och dansa och hoppa , men efter några gånger behövde de inte det stödet längre utan körde på själva. 

Under utveckling och lärande i den reviderade Läroplanen (2010, s.12) finns en punkt under mål där det står att: ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande”. Vilket jag också anser att man  delvis uppnår under denna aktiviteten. 

 Jag skulle gärna göra detta mer i verksamheten, men då skulle jag göra det tillsammans med andra lekar samtidigt, med uppvärmning innan och avslappning efter. De kom verkligen upp i varv av leken och hoppade runt och skuttade, i slutet stod de i en klunga och hoppade upp och ner. Därför blev det lite konstigt när aktiviteten tog slut och vi inte gjorde något annat som kompletterade stunden. Förvisso stannade vi kvar i gymnastiksalen och byggde en borg av kuddar tillsammans men det tog en stund innan de kom ner i varv. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar