tisdag 31 maj 2011

18 maj sista mentorsträffen under terminen

På vårt möte bestämde vi att vi ska besöka navet nästa termin som studiebesök. Sedan utbytte vi en del tankar och erfarenheter från de olika kurserna vi har nu, det blev en del bra tips och idéer

Matematiklek 10 kompis
Man delar upp barnen i två grupper (lag) som står mittemot varandra på lagom avstånd och emellan dem ligger siffrorna 1-9. Pedagogen (eller ledaren kan ju vara ett barn också) visar upp en siffra, till exempel sju. Då ska lagen snabbt komma på vilken siffra man ska plussa med sju för att få tio, när de kommit på rätt svar ska de springa till mitten och lyfta upp trean som ligger där. Det laget som är snabbast får en av det andra lagets medlemmar.

En grupp som ska hålla i ett rep och utan att titta forma en cirkel.

Hitta talen
Något man kan göra som utomhusaktivitet när man är ute i skogen. Ge olika föremål olika nummer till exempel kan en kotte vara tre och en sten två och så vidare. Sedan ger man barnen en siffra som de ska komma upp till (här får man anpassa svårighetsgrad efter ålder).

Hitta längd i naturen
Ge i uppdrag att man ska hitta något som är en meter, då kan man innan ha mätt ut en meter på barnen så att de vet ungefär hur långt det är (typ det är en meter upp till min haka).

Öppna problemlösningar tipsade vår mentor oss om att barn ofta uppskattar väldigt mycket och hon sa att de brukar göra så att de tar med sig en påse med lappar med uppdrag på i. När man är ute i skogen(eller liknande) får ett barn dra en av lapparna och så ska de antingen i grupp eller enskilt göra det som står på lappen. Och det kan vara: Hitta en sten som ser ut som en björn eller hitta mossa som ser ut som ett paraply.

Göra en saga med bara ljud (något som vi från musiken har fått pröva).

Annelie i min mentorgrupp har gått specialped. denna terminen och hon hade lite övningar som var väldigt bra för språkutvecklingen.
Bland annat att om man räknade från ett till tjugo så får man med alla ljud.
Att blåsa i sugrör var något annat som var bra, då kan man kanske spela "fotboll" och blåsa papperstuss och försöka göra mål (där kan det kanske räcka om man leker två och två).
Sedan var det att slicka på tallrikar som var superbra träning för munmotoriken och något vi diskuterade eftersom det är något som varit ganska tabubelagt och hur och när man skulle kunna göra det.

Det är alltid roligt att få tips på roliga och samtidigt nyttiga aktiviteter som man kan använda sig av sen.

Dessutom fick jag se en bok med teckningar som Malou hade med sig från sin VFU-plats och det var så roligt att se dem. Barnen hade verkligen snappat upp mycket från pjäsen och lagt till lite eget här och var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar