torsdag 19 maj 2011

VFU Måla till musik

Momentplanering till: ”Måla till musik”

Mål (kortsiktig/långsiktig) för aktiviteten: vad säger Läroplanen

Med denna aktiviteten vill jag att barnen ska få tillfälle att lyssna till musik och erfara att man kan känna väldigt mycket olika känslor genom musiken eller att musiken kan väcka fantasin och göra att man fantiserar ihop historier. 

Gör man detta många gånger kan man också byta genrer och se om man känner olika saker vid olika genrer och om alla känner samma sak vid samma låt. I den reviderade läroplanen (2010, s.11) står följande:"Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter." Vilket jag anser att de gör då man utför denna aktiviteten.

Man skulle också kunna utveckla det och spela musik från olika kulturer för att ge insyn i att musik kan låta olika i olika länder. I den reviderade läroplanen (2010, s.11) står följande under utveckling och lärande: "Förskolan ska sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer". Jag anser att musik ofta är en stor del av ett lands kultur och att det kan väcka nyfikenhet för landet i övrigt. Därför anser jag att en aktivitet som denna eller liknande kan vara en bra del i att uppnå detta målet.

Förberedelser för aktiviteten:

Välja ut vilka pennor/färger/penslar barnen ska måla med och plocka fram de tillbehör som behövs. Alternativt kan man göra allt tillgängligt så barnen själva får välja vad de vill använda sig av.
Ha förberett en yta man kan sitta vid och måla.
Ha musik som barnen ska lyssna på då de målar.

Introduktion och genomförande:

Börja med att förklara vad det är vi ska göra och låta barnen lyssna till låten utan att de målar och be dem tänka på vad för känslor de får eller vad de tycker musiken berättar för historia.
När de lyssnat på låten kan de börja måla, då får man välja om man sätter på låten igen eller om de ska försöka minnas vilka känslor de fått. Här kan det kanske vara bra att spela låten igen om de aldrig gjort aktiviteten och sedan utveckla till att de bara får lyssna på den innan om de är vana vid den här typen av aktivitet.

Avslutning av aktivitet

Har man bestämt någon viss längd på aktiviteten kan det vara bra att medela att tiden håller på att ta slut en stund innan. Annars kan det vara bra att ha såpass lång tid att barnen själva slutar när de anser att de är färdiga.

Viktigt att tänka på!

Att inte ställa fram materialet innan man lyssnat på låten om man är i samma rum då man lyssnar på låten som man målar i då det kan vara svårt att få barnen att bara lyssna om de har materialet framför sig. 


Genomförandet

Här är en bild jag gjorde med några av de kommentarer som barnen sa under tiden de målade

Det var en rolig aktivitet att göra med barnen, de hade aldrig gjort den typen av aktivitet innan men de snappade väldigt snabbt upp vad det var de skulle göra även om jag inledningsvis fick ställa en del frågor för att de skulle komma igång. Här kommer lite bilder som jag tog under tiden de målade.


Den första låten var väldigt dramatisk och snabb (i alla fall emellanåt) 






Den andra låten var en lugn och lång låt.



Nästan alla barnen gjorde mer än en bild var och det verkade som att de uppskattade aktiviteten och personligen tyckte jag att det var jätteroligt och jag tror att man med fördel kan göra detta flera gånger i samma barngrupp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar