Jag tror också att den, som så mycket annat, kan vara bra för språkutvecklingen då man talar om vad det är man hör och ser.
torsdag 19 maj 2011
2:a studiebesöket: Vattenpromenad i skogen
När jag var ute och gick i skogen slog det mig att min promenadväg låg vid sidan av en bäck i något större storlek. Detta gjorde promenaden mycket mer spännande och även de delar av vägen då man inte kunde se vattnet kunde man fortfarande höra hur det porlade i närheten. Det är alltid roligt att ha ett syfte när man är ute och går och att lyssna efter vattnet gjorde promenaden roligare. Dessutom började jag automatiskt lyssna på de andra ljuden som hördes i skogen. I den reviderade läroplanen (20010, s.9) står det så här:"Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö och naturvårdsfrågor. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp." En liknande promenad som denna ger bra möjligheter till att prata om naturen och kretslopp.
Jag tror också att den, som så mycket annat, kan vara bra för språkutvecklingen då man talar om vad det är man hör och ser.
Jag tror också att den, som så mycket annat, kan vara bra för språkutvecklingen då man talar om vad det är man hör och ser.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar